Levná autoškola může být problém

20.10.2007

Levná autoškola může být problém

MLUVÍME S JANEM ČERNÝM Z VEDENÍ ASOCIACE AUTOŠKOL ČR

 Před několika týdny proběhla sdělovacími prostředky zpráva o krachu liberecké autoškoly MWO, která žadatelům slibovala řidičský průkaz za 5.500 Kč. Několik desítek klientů autoškoly však skončilo jak bez řidičského průkazu, tak bez peněz. Prosté kupecké počty stačí na to, aby se zjistilo, že za uvedenou částku není možné řidičský kurz absolvovat, alespoň ne zcela čistě. Ptáte se proč? Na to nám odpověděl člen vedení Asociace autoškol ČR a současně majitel jedné z kolínských autoškol, Jan Černý.
Od jednání liberecké autoškoly, která od klientů vybrala peníze a poté "zavřela krám", se rázně distancovala jak Asociace autoškol ČR (www.asociaceautoskol.cz), tak Profesní společenství autoškol ČR (www.profiautoskoly.cz). Autoškola MWO nebyla členem ani jednoho z uvedených profesních sdružení. "Je patrné, že naše opakovaná varování veřejnosti před neúměrně nízkými cenami se míjí účinkem. Každý zájemce o kurz autoškoly by si měl uvědomit, že cena kurzu skupiny B, který splní všechny náležitosti stanovené zákonem, se pohybuje od 8.500 Kč do 10.500 Kč, cena individuálního výcviku mezi 11.000 Kč a 13.000 Kč. Je tedy na zvážení každého zájemce, aby se zamyslel nad tím, proč zrovna ta která autoškola nabízí tak nízké kurzovné, zda vůbec chce či může dostát svým závazkům a svojí volbou takové ´podnikatele´ nepodporoval," píše se ve společném prohlášení profesních sdružení.
V prohlášení rovněž zaznělo varování na adresu všech podnikajících v daném oboru. "Současně chceme upozornit všechny majitele a provozovatele autoškol v ČR, že pokud naše svazy obdrží oprávněnou stížnost od žáka jakékoliv autoškoly v ČR na nedodržení zákonem stanoveného rozsahu služeb, jejich požadované kvality, či jiné jednání odporující dobrým mravům, předáme podnět na příslušné úřady k provedení státní kontroly v autoškole a budeme o takovém chování informovat veřejnost."
Vezměme to pěkně od začátku. Realita je taková, že Zákon (č. 247/2000) o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel stanoví učební osnovy pro jednotlivé skupiny vozidel. Skupina B (je zdaleka nejrozšířenější, budeme proto hovořit o ní - pozn. red.) vyžaduje celkem 28 hodin praktické jízdy. Ze zákona vyplývá, že každá vyučovací hodina - jak teorie, tak praxe - má trvat 45 minut, stejně jako v klasické škole. Kolik kilometrů se má ujet, zákon nestanoví. "Samozřejmě je rozdíl, když se žákem cvičím parkování, jízdu po městě nebo vyjedeme mimo město. V průměru však na hodinu vychází cca 20 až 25 kilometrů. Zákon o cestovních náhradách stanoví sazbu na amortizaci vozidla za ujetý kilometr na 3,80 Kč. Průměrná vozidla nižší střední třídy mají spotřebu kolem 7 litrů/100 km a litr benzínu stojí zhruba 31 Kč, spotřeba na kilometr je tedy 2,20 Kč. Pak si musím přičíst ještě silniční daň. Průměrná cena za kilometr se tak - podle typu auta - pohybuje kolem 6,20 Kč. Pokud tuto částku vynásobím 600 km, které žák za kurz přibližně najezdí, vyjde nám cca 3.700 Kč," uvádí Jan Černý.
Další položkou, kterou je nutné k ceně kurzu připočítat, jsou režijní náklady autoškoly - od učebních pomůcek, přes výpočetní techniku, až po nájem a energie za učebnu. Jan Černý tyto náklady odhaduje na 1.500 Kč za žáka. V mezisoučtu se dostáváme na 5.200 Kč, prozatím bez odměny pro učitele a zisku pro firmu.
"Pokud je autoškola tzv. jednomužná, kdy učitelem je sám majitel, měla by se - dle mého názoru - hodinová sazba pohybovat na 110 až 120 Kč, aby učitel dosáhl na průměrnou mzdu. Z výsledné částky pochopitelně musím platit ještě zdravotní a sociální pojištění a daně. Žák absolvuje 28 hodin jízd, u individuálního výcviku 2 až 2,5 hodiny teorie na žáka a hodinovou zkoušku, což je dohromady cca 32 hodin, takže odměna pro učitele činí cca 3.800 Kč," pokračuje Jan Černý. V mezisoučtu jsme na 9.000 Kč.
Podnikání je založeno na zisku a odměnu učitele za firemní zisk pochopitelně považovat nelze. Ze zisku jsou pokrývány potřeby rozvoje firmy - nákup výukových programů, nového auta apod. Za přiměřený zisk Jan Černý považuje 10 %, čímž se dostáváme na 9.900 Kč za kurz na skupinu B.
Z výše uvedeného vyplývá, že kurzovné ve výši 5.500 Kč je zcela jasně podnákladové. Buď nejsou dodrženy zákonem stanovené učební osnovy, nebo je činnost autoškoly dotována z jiných zdrojů (třetí varianta, a to práce učitele zadarmo a zisk firmy nulový, asi nepřipadá v úvahu). Podle Jana Černého např. řada autoškol, obzvláště větších, které poskytují výuku pro skupinu C, provozují ještě autodopravu, aby se jim nákladní auto zaplatilo. Náklady na provoz pak odepisují právě z autodopravy a autoškolu dotují. "Buď jak buď, všechny metody, kdy je autoškola dotována z jiných zdrojů, nelze považovat za zcela čisté," dodává.
A proto, uvažujete-li o nástupu do autoškoly a nechcete naletět, nebude od věci, obrátíte-li se na Asociaci autoškol ČR nebo na Profesní společenství autoškol ČR, kde vám poradí, kterou autoškolu si vybrat.

MARTIN PROKOP

Autor: Martin Prokop, Kolínský pres   |   Sekce: Krach levné autoškoly   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2024

Vydavatel: Pražské autoškoly